Ny ultralätt fordonsinredning från Modul-System
-
Ett lättare inredningssystem som inte kompromissar på styrka och säkerhet. En svårlöst ekvation för många, men inte för Modul-System.
”Genom att införa ultrahöghållfast stål i våra fordonsinredningar kan vi sänka vikten ytterligare, men behålla systemets styrka och lastkapacitet” säger Thomas Johansson vice-vd för Modul-System.
Trenden i branschen för inredning till servicebilar går åt ett håll – lättvikt. En lättare inredning ger en lägre tjänstevikt på bilen, vilket i sin tur innebär lägre bränsleförbrukning och mindre emissioner. Positivt för både plånboken och miljön med andra ord. En annan fördel är den ökade lastkapaciteten. När mer utrustning kan lastas i bilen minskar antalet resor för att hämta ytterligare verktyg eller material, vilket spar både tid och pengar.
”De kundundersökningar som vi har genomfört har alla sagt samma sak, våra kunder vill ha ett lättare system, men utan att kompromissa på styrka och lastkapacitet” förklarar Thomas Johansson.
Ultrahöghållfast stål
När Modul-System nu introducerar det nya lättviktskonceptet är merparten av produkterna tillverkade av ett högteknologiskt stål.
”Efter noggrant övervägande kom vi fram till att ultrahöghållfast stål är det optimala materialet när man vill uppnå kombinationen av låg vikt, hög styrka och bra krocksäkerhet” säger Thomas Johansson.
Ultrahöghållfast stål är fyra gånger starkare än traditionellt stål. Det krävs även en hel del ingenjörskonst för att få produkterna lika starka med ett tunnare material.
”Om vi tar våra hyllor som exempel så har den nya konstruktionen, i kombination med den tunnare plåten, inneburit att vi har kunnat sänka vikten med upp till 50 procent jämfört med motsvarande hyllor från 1999”.
Lättviktsresan fortsätter
Att arbeta med viktoptimering är ingenting nytt för Modul-System. Redan i slutet av 1990-talet lanserades de första viktoptimerade produkterna och några år senare kom det första lättviktssystemet.
När ultrahöghållfast stål införs under första halvåret 2013 innebär det tredje generationen av lättviktssystem. Men långt ifrån den sista.
”Vår lättviktsresa tar inte slut här, vi kommer att fortsätta att viktoptimera ytterligare. Det finns alltid någonting mer att göra” lovar Thomas Johansson.